سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معنا و مفهوم استراتژی معاملاتی

 

معنا و مفهوم استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی یک روش و متد خرید و فروش در بازار بورس است و مبتنی بر قوانین از پیش تعیین شده ای است که برای تصمیم گیری در معاملات استفاده می شود.

  • منظور از استراتژی معاملاتی همان طرح و برنامه ای است که با در نظر گرفتن همه شرایط و ضوابط در معاملات به کار گرفته می شود
  •   استراتژیهای معاملاتی معمولاً از سه بخش تشکیل شده اند : برنامه ریزی، قرار دادن معاملات، اجرای معاملات
  • در هر مرحله از فرآیند، معیارهای این استراتژیها بر اساس شرایط بازار تغییر می کند
  • بیشتر آن ها بر گرفته از یک اصل بنیادی و تکنیکال هستند که به طبع آن از دقت بالایی نیز برخوردار اند.

استراتژیهای معاملاتی شامل یک برنامه قوی و منسجم هستند که همه اهداف مالی، کاهش ریسک، و هر آنچه که برای رسیدن به سود مطلوب نیاز دارید را فراهم می کند، که این همان بخش اول یا برنامه ریزی است.

بخش دوم یا قرار دادن معاملات، به معنای کار با کارگزار و شرکت های مرتبط جهت ایجاد یک بستر مناسب برای خرید و فروش است

بخش سوم یا اجرا ، موقعیت معاملات را در زمان اجرا نظارت و مدیریت می کند از جمله تنظیم یا بستن آن ها در صورت لزوم.

ضرورت وجود استراتژی معاملاتی

انواع مختلفی از استراتژیهای معاملاتی وجود دارد که عمدتا از طریق تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال قابل تعریف هستند. استراتژی معاملاتی تکنیکال برای تولید سیگنال های معاملاتی، به انواع اندیکاتور های تکنیکال نیاز دارند. اکثر تریدر ها بر این باورند که تمام اطلاعات مربوط به یک اوراق بهادار در قیمت آن نهفته است به گونه ای که با بازنگری قیمت های تاریخی می توانند نسبت به زمان فعلی و آینده خود برنامه ریزی کنند.

در مقابل، استراتژی معاملاتی بنیادی همه عوامل پایه ای را در محاسبات خود لحاظ می کند برای مثال یک سرمایه گذار ممکن است مجموعه ای از معیارهای غربالگری را برای ایجاد فرصت های استثنایی انتخاب کند که این معیارها با تجزیه و تحلیل عواملی مانند رشد درآمد و سودآوری تدوین می شوند.